یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

واکسن مقابله با اخبار جعلي از راه رسيد

false

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱:۰۰


دانشمندان مي گويند يک واکسن روانشناختي براي مقابله با اخبار جعلي منتشر شده در اينترنت ابداع کرده اند که عموم مردم را در برابر تاثيرات مخرب اين نوع اخبار واکسينه خواهد کرد.

وايمکس نيوز- سندر ون در ليندن، از محققان دانشگاه کمبريج در اين مورد مي گويد: اطلاعات غلط و دروغين مانند ويروس پخش شده و گسترش مي يابد و بر ذهن مردم تاثير منفي مي گذارد. ما با قرار دادن مردم در برابر حجم کمي از اين اخبار غلط ذهن آنها را در برابر انبوه اخبار اين چنيني واکسينه مي کنيم و به آنها هشدار مي دهيم تا بتوانند اخبار واقعي را در ذهن نگهدارند و اخبار دروغين را دور بريزند.

گروه تحقيقاتي با استفاده از يک نمونه2000 نفره از ساکنان آمريکا با ويژگي هاي جمعيت شناختي متفاوت آزمايش خود را آغاز کرده و ابتدا نظرات آنها را درمورد واقعي بودن خطر تغييرات آب و هوايي بررسي کردند.

آنها اخباري در مورد خطرناک بودن شرايط آب و هوايي در جهان و تاييد اين موضوع توسط دانشمندان را در اختيار اعضاي اين نمونه قرار دادند ولي به برخي از اعضاي گروه هم اطلاعات غلطي دادند دال بر اينکه 31 هزار دانشمند آمريکايي اين موضوع را رد کرده اند.

بعد از شنيدن اطلاعات غلط مذکور، از اعضاي گروه خواسته شد تا ديدگاه خود را در اين زمينه بيان کنند و مشخص بود که با اين نوع اطلاعات دريافتي گروه اول خطر تغييرات آب و هوايي را جدي دانسته و گروه ديگر اين موضوع را رد مي کردند.

اما زماني که به گروه دوم اطلاعات قبلي همراه با اطلاعات و جداولي که واقعيات را در مورد خطر تغييرات آب و هوايي نشان مي داد، ارائه شد بسياري از آنها در مورد صحت نظر قبلي خود دچار شک و ترديد شدند. لذا دانشمندان به اين نتيجه رسيدند که مي توان با استفاده از شيوه هاي هوشمندانه ذهن مردم را در مورد خطرات اخبار جعلي واکسينه کرد.

محققان سپس اطلاعات دقيق تري در مورد 31 هزار دانشمندي که خطر تغييرات آب و هوايي را رد کرده بودند در اختيار گروه قرار دادند و از جمله اعلام کردند که تنها يک درصد از آنها سابقه تحقيق و فعاليت در اين زمينه را دارند. با اين کار تعداد بيشتري از اعضاي گروه با جدي بودن اين خطر موافقت کردند.

دانشمندان معتقدند با تکرار اين نوع تحقيقات و توجه به جزييات اخباري که در مورد موضوعات حساس در اختيار مردم قرار مي گيرد مي توان جلوي موفقيت اخبار جعلي و تلاش هاي شايعه پراکنان را گرفت.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو